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환경정책
환경정책 수송용 연료 간 상대가격에 따른 경유 수요 가격탄력성 변화 추정 : 유럽 23개국 패널 분석

본 연구는 유럽 23개국의 1990-2019년 패널자료를 이용하여 경유와 휘발유 간 상대가격에 따른 수송용 경유 수요의 자기가격탄력성의 변화를 분석하였다. 분석 결과, 휘발유 대비 경유의 상대가격이 증가할 때, 경유 수요의 자기가격탄력성(절댓값)이 경제적 및 통계적으로 유의하게 증가하다가 감소하는 구
간, 즉 역 U자형 패턴을 따르는 구간이 존재함을 밝혀내었다. 이는 기존 문헌에서 주목하지 않은 경유와 휘발유 간 대체 관계가 경유 수요의 자기가격탄력성의 중요한 결정요인임을 시사한다. 이러한 결과는 경유 가격 조정을 통해 경유 소비를 줄이는 것을 목표로 하는 환경정책 설계에 있어 대체 연료 간 상대가격을 고려함으로써 정책 효과를 보다 정확하게 예측할 수 있음을 함의한다.

[핵심주제어] 수송용 경유, 자기가격탄력성, 대체연료, 연료간 상대가격
This paper uses panel data from 23 European countries for the period 1990 to 2019 to analyze how the own-price elasticities of diesel demand vary with the relative price of diesel to gasoline. We find that the own-price elasticities of diesel demand (in absolute values) exhibit an inverted-U pattern to the relative price near one. This result shows that the substitution between diesel and gasoline is a crucial determinant of the own-price elasticities of diesel demand, which the literature has largely overlooked. Our findings suggest that policy-makers can improve the accuracy of predicting outcomes of diesel taxation policies by taking account of relative price.

[Key Words] Automotive diesel, Own-price elasticities of demand, Substitute fuels, Relative prices between motor fuels
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