본문으로 바로가기 주메뉴 바로가기
환경정책
환경정책 생태시민성 함양을 위한 중학교 영어과 환경교육 프로그램 개발

이 연구의 목적은 생태시민성을 반영한 중학교 영어과 환경 교육 프로그램에 개발에 있다. 연구 결과, 영어과 공동체 역량을 구체화하였고 영어과 공동체 역량의 하위 요소들은 생태시민성의 특징인 비 영역성, 덕성, 책임과 관계성, 참여, 지속가능성의 내용 요소와 의미 있게 연결되어 생태시민성 교육이 영어
과 교육에서의 공동체 역량 함양에 기여할 수 있음을 알 수 있었다. 영어과 생태시민성 교육 프로그램에서 는 비 영역성, 덕성, 책임과 관계성, 참여, 지속가능성을 고르게 반영해야 하되 특히 관계성, 참여, 지속가능성에 대한 요소를 반영할 필요성을 발견하였다. 또한 영어과의 교수 내용과 생태시민성 교육의 유의미한 연결성에 대해 고찰함으로써 수동태, 현재 완료, 조동사가 생태시민성 교육에서 유의미성을 가질 가능성을 제시하였다.

[핵심주제어] 환경교육, 생태시민, 생태시민성 교육, 영어과 환경교육
The purpose of this study is to develop an Environmental Education (EE) program that can be applied to the middle school English curriculum for ecological citizenship education. In general, the English curriculum is focused on developing four skills (listening, speaking, reading, writing) to foster learners’ communication abilities; therefore, it has been assumed to less related to environmental education. However, considering the decentralized environmental education situation in Korea, it is meaningful to study applicability of EE to various subjects. Additionally, there needs to be more emphasis on other competences other than communication competence in English curriculum. Specifically, ecological citizenship, which encourages individuals, communities and organizations as citizens of the world to consider environmental rights and responsibilities, is consistent with community competence in English curriculum. As a result of a literature review and survey study, an ecological citizenship program applicable to the middle school English curriculum was developed. The developed program is aimed at 8th graders and is composed of six steps reflecting five dimensions of ecological citizenship. Conclusively, this program expands competences while meaningfully connecting the goals of English education with those in environmental education.

[Key Words] Environmental Education(EE), Ecological Citizenship, English Curriculum
저자발간물