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환경정책
환경정책 여름철 강우 시 도로관리를 위한 수막발생구간 예측정보의 정책적 활용방안 : 서울시 내부순환로와 올림픽대로를 대상으로

본 연구의 목적은 여름철 강우 시 수막발생위험도 예측 결과를 활용하여 도로관리 및 사고예방에 적용할 수 있는 방안을 제시하는 것이다. 수막현상이란, 물에 젖은 노면을 자동차가 고속으로 달릴 때 타이어와 노면사이에 형성된 수막으로 인해 타이어가 노면 접지력을 상실하는 것을 말한다. 도로의 기하구조와 강우강도를 사용하여 수막두께를 산정하는 영국 RLL(British Road Research Laboratory)의 방법론을 적용하였으며, 수막두께에 따른 3단계(보통, 주의, 위험)의 수막발생위험도를 제시하였다. 서울시설공단(Seoul Facilities Corporation, SFCMC)의 수막발생 관측지점 자료를 활용하여 예측결과를 검증한 결과, 대체로 수막발생위치와 모델의 값이 일치하였으며, 이를 통해 도로관리 시 활용가능성을 확인하였다.

[핵심주제어] 강우강도, 도로 기하구조, 수막현상, 수막발생위험도, 도로관리
The purpose of this study is to suggest a plan that can be applied to road management and accident prevention by utilizing the prediction of the potential area for hydroplaning during the summer rainfall. Hydroplaning is a condition that can exist when a layer of water builds between the tires of the vehicle and surface of the road, the tire has lost its grip on the road. To calculate the water depth, the British Road Research Laboratory (RLL) methodology was applied using the road geometry and rainfall intensity. Levels of caution for hydroplaning were presented using three levels: normal, caution, and danger. As a result of verifying the forecasts using the observational data of Seoul Facilities Corporation (SFCMC), the model’s predictions and the locations of the observations were found to be largely consistent. Therefore, the results of the model will be available for road management in case of rainfall.

[Key Words] Rainfall Intensity, Geometry of Road, Hydroplaning, Road Management
저자발간물