본문으로 바로가기 주메뉴 바로가기
환경정책
환경정책 한국 기업의 기후변화 대응 평가 : 전기?전자?통신 분야를 중심으로

이 연구는 한국 전자기업의 기후행동을 평가하고, WWF Japan에서 평가한 일본 전자기업의 기후행동 점수와 비교했다. 평가지표는 크게 목표 및 성과, 정보공개 두 부문, 하위 21개 세부 지표로 구성되었다. 한국 전자기업은 온실가스 감축 목표 설정 시 장기목표를 가지고 있는 기업이 많지 않았고, 전범위 관점을 고려하여 목표를 설정한 기업도 많지 않았다. 많은 기업이 절대량을 기준으로 적극적인 목표를 가지고 있었으나, 실제 온실가스 목표를 달성한 기업은 1곳에 불과했다. 실제 배출량 추이가 기후행동 점수와 상관관계가 없는 것으로 보아, 기업의 기후행동이 실질적인 성과로 연결되지 않음을 알 수 있다. 정보공개 부문에서 대부분의 기업이 높은 점수를 획득하였다. 외국인 투자 지분과 기후행동 점수는 정(+)의 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 일본 전자기업과 비교 결과, 한국 전자기업들은 목표 설정에 더 적극적이고, 정보공개를 잘하고 있는 것으로 나타났지만, 실제 목표 달성과 성과 이행 비교는 일본의 기업들이 더 우수한 것으로 나타났다.

[핵심주제어] 기후변화, 전자기업, 한국, 일본, 기후행동
This study assesses the response of Korean electronics companies to climate change and compares them with the climate behavior scores of Japanese electronics companies evaluated by WWF Japan. Evaluation indicators focused on two main sectors: targets and performances, and information disclosure. It was found that most Korean electronics companies do not have long-term targets when setting their GHG(Green House Gas) reduction targets, and many do not set their targets in view of life-cycle management. Many companies have aggressive targets based on absolute quantities, but only one has achieved the actual GHG reduction target. Actual emissions do not correlate with climate action scores, which means that the companies’ climate action does not lead to actual performance. Most companies scored high on information disclosure. Foreign investment shares and climate action scores were positively correlated. This study found that Korean electronics companies are more active in setting goals and are good at disclosing information; however, Japanese companies are better at achieving actual goals and comparing performance.

[Key Words] Climate Change, Electronic Companies, Korea, Japan, Climate Action
저자발간물