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환경정책
환경정책 폭염시 도로 노면온도산출을 통한 위험등급 산정방안 : 청주시를 대상으로

본 연구의 목적은 폭염 시 도로관리 우선지역 및 사고발생 위험가능지역을 산출하는 것이다. 이를 위해서 미시적 기후분석을 통해 도로노면의 구성특성과 태양복사에너지 자료에 따른 도로 노면온도 정보를 산출하였고, 여름철 노면온도에 대한 우선적 관리가 필요한 지역선별을 위한 기준을 제시하였다. 분석결과, 도로 노면온도는 지형이나 건물에 의해 발생하는 그림자유무와 높은 상관성을 나타냈고, 그림자의 비율과 표면온도의 변화량을 이용하여 4단계의 위험관리 등급을 산정하였다. 도시 외곽지역의 개방되어 있는 대형도로와 도시 내부의 낮고 평평한 형태의 공업단지 주변 소형도로에서 위험관리 등급이 높게 나타나 우선적으로 관리의 필요성을 보여주었다. 본 연구를 통해 여름철 폭염으로 인한 도로피해 대응 및 예방을 위한 관리요소들을 도출할 수 있었다.

[핵심주제어] 태양복사, 노면온도, 폭염, 도로노면 관리
The purpose of this study was to calculate the priority areas for road management and the potential areas of accident risk on heat wave days. Micro-climate analysis was conducted to calculate road surface temperatures according to the road surface compositions and solar radiation data; these findings suggested screening criteria for areas requiring priority management for summer surface temperatures. In the analysis, the road surface temperature showed a high correlation with the shadows caused by the terrain or buildings, and we calculated risk management for four levels of risk using the ratios of the shadows and the variations in the surface temperature. High risk occurred on the open roads on the outskirts of the city and on the small roads around the industrial parks in the low, flat inner city, indicating the need to manage these areas first. Through this study, it was possible to derive the management factors for preventing road damage caused by heat wave.

[Key Words] Solar Radiation, Road Surface Temperature, Heat Wave, Road Management
저자발간물