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환경정책
환경정책 전기이륜차 보급 확산을 위한 전기이륜차 구매요인의 중요도-만족도 분석

본 연구는 전기이륜차 구매요인에 대한 중요도와 이용만족도 평가를 기반으로 중요도-만족도 분석(ISA)을 실시하고 전기이륜차 보급 확산을 위한 방안을 모색하였다. 이를 위하여 전기이륜차 이용자 121명을 대상으로 설문을 수행하고 회귀분석과 ISA 분석을 활용해 전기이륜차 이용만족도에 영향을 미치는
요인과 주요 개선사항에 대한 우선순위를 도출하였다. 분석 결과, 전기이륜차 이용만족도에 긍정적인 영향을 미치는 요인은 ‘디자인’, ‘충전비용’으로 나타났으며, 부정적인 영향을 미치는 요인은 ‘주행거리/1회충전’, ‘충전시간’, ‘충전방식’, ‘최대속력’ 순서로 나타났다. 만족도에 부정적 영향을 미치는 위 4개 요인은 ISA 분석에서 중점 개선 항목으로 나타나 본 요인들에 대한 기술적인 성능향상과 전기이륜차 이용 인프라 개선을 제안하였다.

[핵심주제어] 전기이륜차, 대기오염, 중요도-만족도 분석(ISA)
This study aims to suggest ways to encourage electric motorcycle dissemination based on the factors that influence electric motorcycle purchasing decisions and the Importance-Satisfaction Analysis. To achieve this, 121 electric motorcycle riders were surveyed. Regression analysis and Importance-Satisfaction Analysis were used to derive variables which affect the satisfaction of electric motorcycle riders and identify priorities for major improvements. Conducting regression analysis showed that the factors that positively affect the use of electric motorcycles are "design" and "charging cost" while those that negatively affect the use of electric motorcycles are "distance/charging", "charging time", "charging method", and "maximum speed". These four factors, which adversely affect satisfaction, emerged as the main items for improvement in Importance-Satisfaction Analyses, suggesting technical performance improvements related to these factors and improved infrastructure would encourage the use of electric motorcycles.

[Key Words] Electric Motorcycle, Air Pollution, Importance-Satisfaction Analysis(ISA)
저자발간물